Sekretariatet i livlig dialog med menighederne
- Evangelisk Frikirke Danmark
- 29. apr.
- 2 min læsning
| Af Pia Daugaard, sekretariatsleder
Sekretariatet for Evangelisk Frikirke Danmark og Evangelisk Frikirkes Børn og Unge har i 2024 haft mange spændende opgaver og udfordringer.
Med to deltidsansættelser (9 og 11 timer om ugen, for hver organisation) går tiden hurtigt. Vi vejleder og yder hjælp til menigheder, som kommer i klemme hos SKAT.
Vi holder fingeren på pulsen i forhold til GDPR, nye regler om arbejdstidsbestemmelser, MobilePay, indsamlingstilladelse, pension, regler og gebyrer, mm.
FINGEREN PÅ PULSEN
Sekretariatsleder Pia Daugaard har prioriteret at deltage i Landsledelsesmøderne for at have føling med Landsledelsens beslutninger og ønsker/retning.
Med en ny økonomiansvarlig i Landsledelsen (Benny Gohr) har Pia og Benny overtaget de opgaver, Bo Jørgensen før varetog i Landsledelsen.
I samarbejde med Landsledelsen har Sekretariatet været med til at planlægge og gennemføre årsmødet i Næstved og Lederforum i Grindsted (tilmeldinger/betaling/PR).
SOMMERSTÆVNE 2024
I 2024 var Pia stævnekoordinator for Sommerstævnet (primært som frivillig). I december 2023 blev der truffet beslutning om at flytte stævnet fra
Lindenborg til Mariager, da der ikke var tilladelse til at afholde camping på Lindenborg sommeren 2024.
Det blev til en større opgave at koordinere flytningen, herunder sporenes materialer, campinggadeskilte, mad, værelser, rengøring, scene, lyd og
teknik, stande, ’Grønningen’, mm.
BOGFØRING OG GAVEREGISTRERING
Sofie Schultz (administrativ medarbejder) står for den løbende bogføring og klargøring til revisor i forbindelse med årsregnskab. I 2024 var det første
gang for Sofies vedkommende.
Sofie sørger også for gaveregistrering og indberetning til myndigheder, har kontakt med missionsudvalg om øremærkede gaver samt udsender kvartalsvise økonomiske oversigter til de fire missionsudvalg.
På sekretariatet har vi adskilte funktioner, så én lægger betalinger i banken og den anden godkender – ligeså med lønnen. To gange om året opdaterer vi lønrammen ud fra lærernes overenskomst.
KNUDEPUNKT
Vi vedligeholder hjemmesiden, udsender EFTERTRYK og holder styr på Microsoft 365, så missionsudvalgene, Landsledelse og Sekretariat kan arbejde sammen med fælles udveksling af dokumenter på sikre måder. Vi indhenter tilsagn fra menighederne og statistik til årsskriftet. Vi har en god dialog med Efterskolen Lindenborg og spiser sammen med eleverne.
BØRN OG UNGE
For EFBU (Ev. Fr. Børn og Unge) hjælper vi med lejre, kurser, konferencer, medlemsregistrering og -opkrævning, lønkørsel, bogføring og regnskab, oplæring af frivillige, PR, DUF-ansøgning, deltagelse i BUS bestyrelsesmøder, planlægning og gennemførelse af årsmøde, og meget mere.
Comments