Efterskolen Lindenborg og Evangelisk Frikirke rykker samen

Efterskolen Lindenborg vil være eksponent for en autentisk, levende og selvvalgt kristentro. Hvis det skal lykkes, er et tættere samarbejde med baglandet nødvendigt.

Sidst i oktober 2021 samledes en engageret gruppe mennesker: Bestyrelsen for Efterskolen Lindenborg og landsledelsen fra Evangelisk Frikirke Danmark (jeg skal stadigvæk øve mig i at skrive navnet).

Fuldt hus

Formålet var at finde konkrete tiltag til samarbejdet mellem skolen, vores præster og vores lokale kirker. For der er fuldt hus på vores efterskole også i årene frem. Unge mennesker med nysgerrighed på livet og troen fylder værelserne.

Fokus på kristen tro i praksis

Skoleledelsens udtrykte ønske er at styrke de mange unge, som gerne vil tro på Gud. Udover at have fokus på dygtiggørelse i musik og idræt, vil skolen være eksponent for en autentisk, levende og selvvalgt kristentro.

Derfor har skolen en del traditioner, der fremmer næstekærlighed og samtalen om at anskue verden med kristne øjne. F.eks. kommer projekter i Rumænien og Ghana hver måned på én eller anden måde i rampelyset. Det kan være støtte-events, elevernes rejse til Rumænien eller volontører, der besøger Ghana. Med præsternes besøg - mest fra menighederne i Vanløse og Osted - bliver der gjort opmærksom på kirkernes netværk og relevans. Deres engagement har især været i forbindelse med debat- eller undervisningsaftener.

Hvordan?

På mødet spurgte vi hinanden om, hvor og hvordan vi kan uddybe vores samarbejde. Vi skal se på, hvad vi allerede har gjort og bruge de mangfoldige muligheder, som er tilstede.

at informere unge om volontørmuligheder på vores efterskole,

at motivere ’gamle’ elever til at bevare netværket og være skolens ambassadører,

at lave aftaler mellem EFD’s lokale menigheder og præsternes besøg på skolen,

at omtale vores skoles eksistens og betydning i større grad, især overfor potentielle familier.

Som noget gammelt nyt kan lokale kirker invitere skolen en gang om året.

På landsplan

I landsledelsen vil vi øve os i at tænke på Evangelisk Frikirke Danmark som en ’skolekreds’, der er et aktivt bagland for vores skole. Alle er glade for det store arbejde, der bliver gjort så passioneret og vi søger hele tiden efter flere snitflader og muligheder for at kunne støtte og supplere.

Konkret arbejder vi på, at vores efterskole er en del af den udstilling, vi planlægger for et telt på Himmelske Dage (26.-29.maj 2022 i Roskilde).

I øvrigt vil efterskolen stille campingpladsen til rådighed for alle, der ønsker at bruge den form for overnatning for at besøge ’Himmelske Dage’.

For mig personligt var det et førstegangsmøde med disse to fora i samme rum på samme tid. Sikken et gå-på-mod og entusiasme, der var i udveksling og drøftelse af planer og idéer!

Der er sandelig ’vind i sejlende’ på vores efterskole ved Roskilde Fjord. Det er vi stolte af.

Tilstede ved mødet

For Lindenborg Efterskole: Ruben Lundtoft, Thomas Quistgaard, Rubin Fodgaard, Rikke Gerlev, Hannah Tinggaard, Anders Ohlsen, Peter Gøtz.

For EFD’s Landsledelse: Brian Kjøller, Rikke Obasi, Jakob Muff, John Nielsen, Ruth Cilwik, Flemming Frandsen, Bo Jørgensen.