Gæstfrihed, folkedans og hundeslæder

I EFTERÅRSFERIEN 2023 VAR 11 UNGE, EN UGE I ILULISSAT SOM ET LED I DERES UDVIKLING SOM LEDERE. JEG VAR SÅ HELDIG AT KOMME MED SOM TEAMLEDER.

Af Maria Bjørsted

Lederudvikling i en anden kultur

Formålet med rejsen var, at de unge skulle opleve noget af den kultur vi har indenfor rigsfællesskabet, men også at de skulle udvikle deres evner som ledere i andre rammer. En tillægsgevinst var at få knyttet kontakt til menigheden i Ilulissat. Samtidig var en tilsvarende gruppe unge på Færøerne, med samme formål.

Rejserne var opstået som en kombination af unge fra Baptistkirken Bethel i Aalborg og Evangelisk Frikirkes Børn og Unge. For at komme i betragtning til rejserne, skulle man have en lederfunktion i en menighed.

Gæstfrihed

Vi kom op til en menighed som tog imod os med åbne arme. Det er altid dejligt at opleve den enorme grønlandske gæstfrihed.

For os var det vigtigt at bære med og løfte i menigheden, imens vi var der, men også at komme ud og lære grønlænderne i byen at kende. Så vi startede første aften med at tage til folkedans i byens forsamlingshus. Det er et sted, hvor hele byen samles på tværs af alle generationer, og der danses i flere timer. En rigtig god oplevelse, hvor vi igen fik lov at mærke, at de lokale gerne ville have os med i deres fællesskab. Der blev gjort en stor indsats, for at danskerne fik lært, de svære dansetrin. På trods af sprogforskelle, blev der grinet en masse af og med hinanden, altid kærligt ment.

Plejehjem

Da der også var efterårsferie på Grønland i den uge, inviterede vi børnene i byen til sjov og ballade i kirken. Her blev der leget, men også mulighed for at lave forskellige kreative ting. Vi havde medbragt materialerne hjemmefra. Om aften kom de unge fra kirken, for at hygge og spille med os. En dag tog vi på plejehjemmet for at synge. Endnu en rigtig dejlig oplevelse, hvor beboerne gerne ville have en snak med os efterfølgende.

Unge der ville udfordres

Vi brugte ugen på at være sammen med menigheden på forskellige måder både i kirken, og også ude i hjemmene. De unge der var med på turen, bidrog alle på forskellige måder, både med undervisning, drama og sang, men også med at lege og hygge med de lokale. Der var en enorm tjenstvillighed i hele flokken, men særligt var der en stor villighed til at blive udfordret. Det var en stor fornøjelse og hjælp at have Eileen og Jesper med, som har været volontører i menigheden. Vi trak meget på deres kendskab til menigheden og kulturen.

Hundeslædetur

Helt ekstraordinært kom der rigtig meget sne de første dage. Så det gav os mulighed for at komme ud og prøve hundeslæderne. Noget de lokale meddelte os, ikke havde været muligt, de sidste 25 år, så tidligt på vinteren.

Vi kom også ud og oplevede den storslåede grønlandske natur på både gåben og fra båd.

På alle måder en tur, som langt overgik vores forventninger. Men de største indtryk var nok mødet med grønlænderne. Deres gæstfrihed og imødekommenhed. Det blev en øjenåbner i kulturforskelle.

For os alle har turen sat dybe spor og menigheden i Ilulissat vil altid have en plads i vores hjerter.