Jeg greb muligheden for et bedre liv

Martine har den mest smittende latter, som hun helt automatisk bryder ud i, når Helligånden fylder hende.

Vi er i INO-kirken i Ilulissat. Bent og Bodil Fodgaard er i Grønland for at deltage i kirkens årsmøde og denne dag møder de ægteparret Jens og Martine Lundblad, der bor i byen.

Jens er 54 år og uddannet smed. Martine er 49 år, og for tiden hjemmegående. De blev gift i 2008 og har henholdsvis 2 og 4 børn fra deres tidligere ægteskaber. Her følger et udpluk af samtalen.

Jens og Martine fortæller, at noget af det svære, de tog med ind i ægteskabet, var traumatiske oplevelser fra deres tidligere liv. Fester, ballade, alkohol og stoffer fyldte rigeligt i fortiden, og nu søgte de noget nyt, en ny livsstil.

Guds kærlighed og nærvær

For fem år siden begyndte Martine at få kontakt til Ino kirken gennem en kusine. Hun oplevede Guds kærlighed og nærvær. En følelse hun aldrig tidligere havde oplevet. Martine har en smuk stemme, og nu mærkede hun, hvor meningsfuldt det var at synge lovsang til Gud.

Jens stod lidt på sidelinjen. Hans mor havde advaret ham mod Ino-kirken. Men han var ærligt talt lidt misundelig på fællesskabet. Han følte sig tiltrukket. Efter noget tid blev han ’mødt’ gennem lovsang og forbøn.

I dette nærvær oplevede Jens Guds helbredende kraft. Mens han lærte Gud at kende, fik han gaven at kunne synge, spille og skrive lovsange til Gud. Han havde aldrig tidligere kunnet synge og spille. ”Jeg greb muligheden for et bedre liv, ” som Jens udtrykker det. Jens oplever, at der er liv og helbredelse i fællesskabet, og har ikke fortrudt sit valg.

”Der har været op – og nedture i troen og i vores liv,” fortæller Martine og Jens ærligt. ”Men Jesus har rejst os op hver gang. Det kan være hårdt at falde og rejse sig op igen. Men vi ønsker begge at leve tæt på Jesus hver dag, så vi kan mærke hans åndedrag og holde os til den forandring, han har gjort i vores liv.”

Ægteparret fortæller, at de læser i Bibelen for at blive klogere på Guds ord. ”Der er stadig meget, vi ikke forstår, men vi øver os!”

De slutter samtalen med at fortælle, at deres drøm er: ”at vi fortsætter med at udvikle os som kristne, at vi får et bedre liv og at vi er et forbillede for vores børn.”

Fra samtale med Bent og Bodil Fodgaard, februar 2023