Nye ord til en ny tid

Det er vigtigt for Evangelisk Frikirke Danmark i en overgangstid med nyt navn og nye titler, at vi kan genkende os selv med de særpræg, der i mere end 130 år har bundet os sammen.

Det har landsledelsen lagt sig i selen for og det ses tydeligt i den pjece, der udgives i begyndelsen af 2022. De gode gamle slagord som ’synderes frelse’, ’livet over læren’ og ’Guds børns enhed’ har fået nyt liv og ny styrke ved en forenkling:

Tro, liv og fællesskab

Det var nemlig det, der var vigtigt for dem, der for langt over 100 år siden (1888) formede det lille frikirkesamfund mellem alle de andre. De ville sætte fokus på sandheden om,

• at alle mennesker er syndere og derfor må komme til omvendelse og tro for at blive frelst

• at livet i Kristus og med ham er vigtigere end forskellige opfattelser af diverse lærespørgsmål

• at Guds børn grundlæggende er ét i Kristus og derfor bør anerkende denne enhed.

Tro

Fordi troen på Jesus er livsforvandlende

I Evangelisk Frikirke Danmark forstås tro ikke bare som bogstaver og sætninger i en bog, men som en levende relation til Jesus Kristus, der former vores liv. Det er en relation, der er bygget på, at vi alle er skabt i Guds billede, elsket af ham og lige for ham.

Tro er for os mere relation end det er religion, og derfor lægger vi vægt på at dele evangeliet om Kristus på en sådan måde, at det ikke bare er ord, man hører, men noget der udfordrer og inviterer til personlig tro og efterfølgelse.

Liv

Fordi livet med Jesus kommer først

Evangelisk Frikirke Danmark er et kirkesamfund, der først og fremmest ønsker at samle sig omkring evangeliets kerne og ikke om specifikke dogmatiske særstandpunkter. Livet med Kristus og i ham er vigtigere end vores forskellige opfattelser af alt det, der i århundrede har skabt splittelse og skel i Guds familie. Deraf kom formuleringen Livet over Læren – og senere Livet før Læren. Men grundholdningen er den samme. Et varmt fællesskab, hvor Jesus Kristus er centrum kan sagtens holde til, at vi mødes med forskellig bagage og traditioner, hvad angår dåb, nadver, osv.

Fællesskab

Fordi fællesskab fremmer Jesu bøn om Guds børns enhed

Helt fra begyndelsen i 1888 har det været vigtigt for os at arbejde for enhed mellem alle, der tror på Kristus. Guds børns enhed var et slagord for pionererne. Det er fortsat en vigtig kerneværdi for os. Vi ønsker at arbejde for den enhed, Jesus bad om. Derfor inviterer vi mennesker til fællesskab om Kristus fremfor fællesskab omkring et givent dogmatisk standpunkt.

Dette fokus på enheden i Kristus gør, at vores lokale kirker ofte kommer til at spille en central rolle i fælleskirkelige initiativer. Vi rækker gerne hånden ud til både den ene og den anden side. Fremfor at bygge mure, der adskiller os fra andre kristne, ønsker vi at bygge broer, der viser den samhørighed, vi dybest set har.