Tro, liv og fællesskab
- Evangelisk Frikirke Danmark

- 11. maj
- 2 min læsning
| Af John Nielsen, generalsekretær
GENERALSEKRETÆRENS BERETNING
Evangelisk Frikirke Danmark er til, for at tro og liv skal kunne udleves i et fællesskab mellem mennesker og menigheder
Sommerkonference-fællesskabet
Med sommerkonferencen 2025 begyndte et nyt kapitel. Efter at have haft fælles stævner sammen med Baptistkirken siden 2012 holdt vi i 2025 vores eget arrangement, som fik navnet TRO & LIV SOMMERKONFERENCE. Det blev en uge, der samlede os omkring det, der kendetegner os og dermed en definerende uge for vores kirkesamfund. Mange oplevede gennem ugen kald, fornyelse og nyt håb.
Leder-fællesskabet
I januar mødtes vi traditionen tro til Lederforum, som var præget af nytænkning og en udvidelse af arrangementet, så det, der tidligere kun var en lørdag, blev til et døgn. Fredag mødtes vi i tjenesterelaterede spor, mens der lørdag var fælles fokus omkring temaet ”Håb for kirken – Håb for Danmark”. Undervisningen var lagt i hænderne på Rudi Schott fra Østrig. Lederforum er en vigtig samling med mulighed for fælles inspiration og retning, men også for at udvikle fællesskab på tværs af menighederne og lære andre ledere at kende.
Præste-fællesskabet
Præsterne mødtes som sædvanligt i Ådalen Retræte til to døgns fællesskab under overskriften ”På sporet af fremtiden for EFD - sammen lægger vi svellerne”. Det meste af undervisningen var lagt i hænderne på undertegnede, der talte om de fem ”sveller”, der kan føre os fremad i samme spor: Kristusfokuseret, kernecentreret, karismatisk, kaldsbevidst og kreativ.
Tomas Lindholm valgte at stoppe i sin tjeneste som præst i Strandvejskirken sommeren 2025. Siden da har Per Hansen påtaget sig at være ’fungerende præst’ i en overgangsperiode.
Lars Peter Skov blev ansat i en studiestilling i Saralystkirken i Århus, samtidig som han læste en master i teologi på Ansgar.
Sidst på året blev der indgået aftale med Søren Lodberg Jensen som ny præst i Vadum Frikirke pr. 1. januar 2026
Menigheds-fællesskabet
Menighedsfællesskabet er noget, der opleves lokalt, men også på tværs af menighederne. I Din Frikirke i Haderslev, Vesterkirken i Stenum og Vestermarkskirken i Grindsted var året præget af jubilæer og feststemning. Det er mit privilegium som generalsekretær at repræsentere kirkesamfundet ved sådanne anledninger. Jeg møder dog også menigheder, der har det svært og som har brug for hjælp og støtte.
Bede-fællesskabet
Et nyt initiativ i 2025 var et fællesskab i bøn på tværs af menighederne. To gange i henholdsvis juni og september var vi sammen i ”Fire uger i bøn for Evangelisk Frikirke Danmark”.
De tværkirkelige fællesskaber
Vi har som kirkesamfund fællesskab med andre kirker gennem en række fora som Danske Kirkers Råd, FrikirkeNet, Bibelselskabet, Evangelisk Alliance, KIT, DMR, CKU og det internationale netværk IFFEC.
Fællesskabets fremtid
Som nævnt i formandens beretning er fællesskabet i kirkesamfundet udfordret af divergerende holdninger til seksualetik. Har fællesskabet i kirkesamfundet en fremtid? Ja, helt sikkert. Hvis vi vel at mærke vil! Jeg ser for mig to holdninger, der kan give vores kirkesamfund et stærkt fremtidigt fællesskab. For det første at vi genopdager værdien af vores gamle slogan ”Guds børns enhed”. For det andet at vi genopdager kirkens kald til mission. Ikke bare internationalt, men i vores eget land. Fokus på høsten, kan samle os!




Kommentarer