Katastrofen i Ukraine optager os alle. Vi hører og læser om den hverdag.

Evangelisk Frikirke Danmark engagerede sig hurtigt og det var der også lokale menigheder der gjorde.

John Nielsen, generalsekretær skriver:

Ved begyndelsen af krigen i Ukraine opfordrede vi alle menighederne til at foretage en indsamling til støtte for vores søsterkirker i Polen. Pengene gik til at de kunne hjælpe de ukrainske flygtninge, der i stort antal krydsede grænsen til Polen. Kirker blev omdannet til midlertidige sovesale. Flygtninge blev hentet ved grænsen og transporteret til forskellige steder i Polen. Opgaverne var mange, og med dem blev den økonomiske udfordring stor for kirkerne.

Denne lille kirke ligger i Hrubieszów, 20 kilometer fra den ukrainske grænse. Kirken er omdannet til et herberg, der kan rumme 20-30 personer. Her kan flygtninge være nogle dage, inden de typisk rejser videre til andre steder i Europa.

Det internationale netværk virker

Gennem vores internationale netværk, IFFEC, blev der fra mange lande sendt penge til Polen. Også i Danmark var offerviljen stor. Vi har modtaget en mail fra Cezary Komisarz, generalsekretær i Evangelisk Frikirke, Polen. Han takker for gaverne fra Danmark, som i alt blev på 206.000 danske kroner. Cezary skriver:

”Pengene blev brugt til transport, logi, mad og medicin. Vi har desuden været i stand til at anskaffe to minibusser til transport af flygtninge.

Som kirkesamfund tager vi os lige nu af mere end 1600 ukrainere. Derudover er næsten 400 mennesker gennem vores kirker sendt videre til andre lande. Jeg er beæret over at være en del af dette sammen med vore IFFEC-partnere og takker for hjælpen fra Danmark”.

David Højgaard, præst i Nordstjernen, Nørresundby, skriver:

Seks dage efter krigen i Ukraine brød ud talte undertegnede og Charley Stephansen (Vestermarkskirken) med Jacek Duda fra Evangelisk Frikirke i Lublin om situationen.

Her fortalte han om en lille kirke i Hrubieszów, som ligger 20 kilometer fra den ukrainske grænse. Præsten hedder Szymon Kwoka og de var ved at omdanne deres kirke til et herberg, som kan rumme 20-30 personer. Her kan flygtninge være nogle dage inden de typisk rejser videre til andre steder i Europa, fortalte han.

Støtte fra Danmark og Norge

I ugerne efter krigens udbrud tog frivillige både fra Norge og Danmark ned til Hrubieszów, heriblandt tre handlingsorienterede kvinder fra Vadum Frikirke.

Selv om flygtningestrømmen nu er langt mindre, har vores venner i Polen fortsat brug for frivillige, som kommer fra andre lande og hjælper. Det er en lille menighed – og medarbejderne er noget trætte, efter mange uger fyldt af mennesker, opgaver og forandringer.

I 2015 mødte præsterne John Nielsen, Ruth Cilwik, Rasmus Elkjær og David Højgaard Jacek Duda fra Evangelisk Frikirke i Polen på en konference i Norge.

Duda har været præst mange år i Lublin, og er nu støttet af Misjonskirken i Norge til at plante menigheder i regionen omkring Lublin. Jacek har siden 2006 organiseret omkring 30 missionsrejser til Ukraine og kender Ukraine rigtig godt.