Kvinder får et nyt liv

Angeline og hendes søn Solomon

Set fra én vinkel er tilstanden i Myanmar/Burma fuldstændig forfærdelig. Militærregimet udøver en brutalitet og hensynsløs behandling af alle, der kommer dem på tværs i en grad, vi slet ikke fatter. Men vi får også en anden side at se.

Evangelisk Frikirke Danmark er med støtte fra Center for Kirkeligt Udviklingssamarbejde – CKU – i stand til at holde liv i en organisation, der kalder sig Karen Women Empowerment Group – KWEG. Det er en registreret NGO i Myanmar, som arbejder i den karenske befolkning. KWEG har som sin hovedopgave at besøge små samfund og landsbyer med henblik på at hjælpe beboerne til bedre livsvilkår.

KWEG’s vision er: "To bring a brighter future for women and children"

Et værktøj der ændrer livet

Et af værktøjerne er, at oprette selvhjælpsgrupper, der bl.a. bliver undervist i hvordan man i fællesskab kan spare op og skabe en lille lokal bank, som så igen kan udlåne til en lav rente. Officielt hedder det VSLA-grupper (Village Saving and Loan Association). Vi har plukket tre ud af mange skønne beretninger fra kvinder, der næsten synes at have fået et nyt liv med denne hjælp.

En kvinde fra Taung Yar Gone landsbyen fortæller:

Jeg havde før en lille ’forretning’ med 2 grise og 1000 fisk. Men jeg fik for lidt fortjeneste fordi jeg ikke havde nogen ide om forretning og systematik.

Efter jeg kom med i KWEG’s træning, kom jeg til at forstå hvordan man driver forretning. Dermed kunne jeg udvide min virksomhed, så nu har jeg 4 grise og 5000 fisk – takket være de lån jeg kunne få i VSLA-gruppen. Jeg vil derfor sige tak til KWEG og alle som støttede os med ideer og viden.

En anden kvinde fra samme landsby fortæller:

Efter at jeg er blevet et VSLA-medlem er jeg begyndt at spare op regelmæssigt, og jeg har fået et lån til lav rente, så jeg kunne investere i en lille forretning med at sælge Myanmar snacks.

Min mand blev interesseret i også at være med i gruppen. Nu arbejder han som taxi driver fordi han fik et lån til at købe en motorcykel.

En kvinde fra Paung Ai Zaung landsbyen fortæller:

Det VSLA-projekt, som KWEG har indført i vores landsby er meget effektivt for os. – Dem der er VSLA medlemmer har lært at spare op regelmæssigt og de har fået et fællesskab med hinanden fordi de mødes hver måned. De kan låne penge til en meget lav rente. Og vi har nu besluttet at vi for de renter der er kommet ind vil istandsætte byens vej.

Tidligere leder måtte flygte

Lederen af KWEG hed indtil juli 2022 Angeline. Vi havde hende på besøg i Danmark i december 2021, hvor hun både deltog i et seminar for ledere i den tredje verden i Danida regi, besøgte to af vores menigheder og var på Christiansborg til samtale med nogle politikere.

I juli fik hun en sen aften et opkald, der advarede hende om, at hun var på den sorte liste i militærregimet.

Hun flygtede sammen med sin søn, fandt et fly næste morgen er nu i sikkerhed i Thailand.