Når partnerskab bliver til samarbejde

Thomas Baldur, Rikke Obasi og Tina Moelmer sammen med medarbejdere

Det kunne umiddelbart godt lyde som et tilbageslag, når man afslutter et partnerskab, men sådan er det ikke i dette tilfælde, der handler om relationen mellem Father's Home i Ghana og Evangelisk Frikirke Danmark. I 2002 indgik de et partnerskab om mission.

I alle årene har vi været dybt engagerede i udviklingen af arbejdet i Takoradi og vi har set det vokse fra et lille børnehjem med 12 børn til en stor og stærk organisation med cirka 100 børn, forskellige landbrugsproduktioner, programmer for unge studerende og mange andre aktiviteter.

Omkring 400 børn har været igennem FHCM i løbet af årene og der er knyttet mange bånd til lokalsamfund, kirker, virksomheder og andre organisationer i området. Det har ikke altid været let, men FHCM har klaret de udfordringer, som de har stået overfor undervejs og står i dag som en sund og stærk organisation i sin egen ret.

Stå på egne ben

Derfor var det naturligt at tage det næste skridt, at afslutte partnerskabet. Det betyder dog ikke at vi bryder relationen til vores venner i Ghana, for selv om de nu er klar til at drive FHCM uden vores deltagelse i organisationens styring og drift, så har de stadig brug for vores venskab og støtte. Vi har derfor erstattet partnerskabsaftalen med en samarbejdsaftale, som beskriver, hvordan vi fremover vil arbejde sammen om at hjælpe børn og unge i Ghana.

Det er vemodigt at bryde et partnerskab, og særligt for os, som har været med til at etablere det, men det er også en stor glæde. Det betyder nemlig, at det, som vi har været med til at bygge op, nu er stærkt nok til at stå på egne ben. Lidt lige som det vemod man kan opleve, når ens voksne børn flytter hjemmefra. Det er en glæde at se, at de klarer sig, men det er måske også lidt tomt i huset, efter at deres læs er kørt.

Ny rolle for Ghanaudvalget

Vi takker Ghanaudvalget for det kæmpe arbejde, som de har gjort gennem årene. Uden deres indsats, var vi ikke nået så langt. Nu forandres deres rolle en smule, men det ændrer ikke på den kærlighed og omsorg, som de bestandigt viser for børn og medarbejdere i Takoradi.

Vi er stadig engageret i arbejder på Father's Home og det har vi ingen planer om at lave om på. Vi er bare gået ind i en ny fase og det med stor glæde. Vær fortsat med til at støtte Father's Home med forbøn og bidrag. Det har de brug for. Vær også med til at takke Gud for, at de nu kan stå på egne ben.

Følg Father's Home på Facebook