Kirkeligt udviklingsarbejde har fået ny status

CKU

Reservationen, der i årtier har hersket i Danmark overfor kirkeligt socialt arbejde rundt om i verden, er afløst af respekt.

Det er den gennemgående tone, som CKU, Center for Kirkeligt Samarbejdsudvalg i dag møder i det danske Udenrigsministerium. Den nye respekt for det arbejde, der foregår med kirkelig forankring, er opstået ved at man kan se frugterne.

Danida

CKU er en partner for den danske stat, når der skal bevilliges udviklingspenge. Som paraplyorganisation for de kirkeligt forankrede udviklingsindsatser rundt omkring i verden, forvalter de ganske mange af Danidas millioner.

I Evangelisk Frikirke Danmark har vores arbejde i både Ghana, Thailand og Myanmar nydt godt af denne hjælp. I øjeblikket er det ikke mindst vores samarbejde med KWEG i Myanmar, der henter god hjælp. I en længere årrække har vi nu fået bevilliget 1 mio. DKK hvert tredje år.

Respekt

Den nye og klart udtalte anerkendelse, der nu møder det kirkeligt forankrede arbejde, skyldes den indsigt, at netop når et arbejde knytter sig til en lokal kirke og lokale menneskers dagligdag og ofte dybt religiøse forståelse af tilværelsen bliver indsatsen værdifuld og resultaterne vedvarende.

At vi som den givende partner – der er forankret i en tro på Gud – også forstår og kan leve os ind i den lokale befolknings helt afgørende livsfundament, skaber en gensidig respekt og dermed også forpligtelse.

Ny formand

På et netop afholdt årsmøde, blev Daniel Toft Jakobsen, tidligere folketingspolitiker for Socialdemokratiet, valgt som formand for CKU’s bestyrelse. Derudover fik bestyrelsen tre nye medlemmer.

Strategi

Årsmødet bød også på en ny 5-årig strategi for CKU. Læs om de nye sigtelinjer, som fremover skal være med til at skabe retning for CKU på www.cku.dk

CKU – Sammen skaber vi håb

Værdier og vision

CKU arbejder ud fra et kristent menneskesyn med respekt for ethvert menneskes basale rettigheder og værd uanset religion, køn, politisk overbevisning, race og national eller etnisk oprindelse. Bibelske værdier som barmhjertighed, retfærdighed, håb, respekt og anerkendelse står stærkt i vores arbejde.