Årsmøde med historisk beslutning

På Missionsforbundets årsmøde den 28. august i Grindsted blev der med et stort flertal truffet en historisk beslutning om navneskifte fra Det Danske Missionsforbund til Evangelisk Frikirke Danmark.

Det nye navn træder i kraft den 1. januar 2022 og vil blive markeret ved begivenheder på Sjælland og i Jylland.

Længe ønsket

Ønsket om et navneskifte har været undervejs længe. Det har blandt andet været begrundet med at ordet ”forbund” i dag ofte forbindes med faglige organisationer og ikke leder tanken hen på noget, der har med kirke at gøre. Hensigten med navneskiftet er at kommunikere mere forståeligt ind i vores tid.

At nå frem til en beslutning om noget så toneangivende som et navneskifte har været en lang proces over en årrække med blandt andet regionale debataftner og med Landsledelsens besøg hos de enkelte menighedsråd. Undervejs i processen har flere navne været i spil.

Det endte med Evangelisk Frikirke Danmark, som på flere måder er et godt navn til at beskrive vores kirkesamfund. Det er det fordi, vi blev til som en bevægelse, hvis primære formål var og er at forkynde evangeliet til menneskers frelse fremfor at betone specifikke dogmatiske særstandpunkter. Desuden kalder mange af vores søsterkirker rundt omkring i verden sig for Evangelisk Frikirke, og navnet matcher dermed vores internationale kirkefamilie, International Federation of Free Evangelical Churches.

Genvalg til Landsledelsen

På årsmødet var der genvalg af samtlige kandidater til Landsledelsen. Efterfølgende har

Landsledelsen foretaget følgende konstituering:

Formand for Landsledelsen, Brian Kjøller

Næstformand og Mission i Danmark, Jacob Muff

Økonomiansvarlig, Bo Jørgensen

International missions ansvarlig, Flemming Frandsen

Sekretær, Rikke Obasi

MBU kontakt, Ruth Cilwik

Generalsekretær, John Nielsen

Mission gør en forskel i verden

Missionsstafetten overrækkes fra Grønland til Rumænien. Arne Hansen tv, Leif Skov th.

Beretninger fra international mission var med til at skabe glæde på Missionsforbundets årsmøde. Vores indsats i Thailand, Myanmar, Ghana, Grønland og Rumænien er ikke forgæves. Alle stederne gør den en kæmpe forskel ind i mange menneskers liv. Her er nogle eksempler på, hvad vores fælles mission har af betydning:

• Det sidste års tid er ca. 30 personer blevet døbt i Ilulissat i Grønland.

• Menigheden, som blev plantet i Onesti i Rumænien for nogle år siden, er blevet officielt registreret, hvilket giver ret til at undervise børn i kristendom på skolens vegne.

• På bibelskolen i flygtningelejren Mae La går der for tiden 413 elever fordelt på fire klasser. De forbereder sig til en tjeneste i Myanmar.

• I Ghana arbejder Father’s Home ud fra en vision om samfundsforandring, når de giver forældreløse børn et hjem, skolegang, uddannelse og dermed en fremtid.

• I Thailand formodes det, at ca. 1. million mennesker dagligt lytter til et radioprogram fra Fredens Stemme.