Anklaget for spionage i Tyrkiet

På Sommerstævnet vil du møde en række danske talere, og to fra det store udland. En af disse præsenterede vi i sidste nummer af Eftertryk.

En anden er amerikaneren Andrew Brunson, der besøger flere danske stævner i løbet af sommeren. Han er en mand med en usædvanlig historie, og med et stærkt vidnesbyrd om, at Gud giver håb, når det ser mest håbløst ud. Med baggrund i sin egen livshistorie taler Brunson ind i vores liv. Også selv om vores situation er knap så dramatisk, som hans var.

I 2016 blev Andrew Brunson fængslet i Tyrkiet. På det tidspunkt havde han været missionær og boet med sin familie i Tyrkiet i 23 år. Sammen med en masse militærfolk, lærere, journalister, kristne ledere med flere blev Brunson fængslet med baggrund i præsident Erdogans påstand om et planlagt kupforsøg. Ved anholdelsen blev hans hustru anholdt sammen med ham, men hun blev løsladt efter nogle dage. Parret har tre børn.

Som amerikansk statsborger og kristen missionær i det muslimske Tyrkiet blev Brunson en brik i et storpolitisk spil mellem USA og Tyrkiet. Først efter to år i tyrkisk fangenskab blev Brunson i oktober 2018 løsladt efter en retssag, hvor han bl.a. var anklaget for spionage.

Fængslingen førte til en troskrise. I fængslet kunne han ikke mærke Guds nærvær, han tvivlede og overvejede selvmord. Hans historie er dog også varm. I fængslet vidnede han stadig om sin tro og bad for syge. Det første år i fængslet var han psykisk nedbrudt, men Gud genopbyggede ham.

Hans vidnesbyrd er sjælesørgerisk og kan bringe håb til mennesker, der kæmper med troen og livet.

Andrew Brunson er teologisk velfunderet og har en ph.d. i Det Nye Testamente fra University of Aberdeen.

Sæt kryds i kalenderen mandag aften, den 17. juli, hvor Brunson taler på stævnets Store Scene.

Danske talere

Er du mere til danske talere har vi sørget for, at der er en række af disse som med hver deres vinkler har noget at give ind i vores liv og vores fællesskab: Camilla Westen, Ruth Cilwik, Jesper Oehlenschläger, Leo Hansen, Nana Holm Green, Anne Mie Skak og nogle stykker flere, hvor aftalerne ikke helt er på plads endnu.

Dramatik og hygge

Hele ugen bliver ikke lige så dramatisk som det, vi kommer til at høre i Brunsons forkyndelse. Stævnet rummer nemlig mange aspekter: Inspiration, udfordring, lovsang og tilbedelse. Men også masser af feriestemning og tid til hygge for alle generationer. Så tag hele familien med på Sommerstævne – både den nære familie og menighedsfamilien.