Børnebussen i Aabenraa ved juletid

En helt særlig og original idé er blevet til et vigtigt redskab for Kristian Sloth, der brænder for, at alle børn skal høre evangeliet

Da jeg for snart to år siden hentede en nysynet rutebil i Christiansfeld for at bygge den om til noget, jeg kun havde set i mit eget hoved, var jeg ikke klar over, hvad det var for en opgave, Gud havde udfordret mig til at være en del af. Vi afsluttede i december 2022 det første hele år med Børnebussen, hvor jeg for en stor del har været købt fri til arbejdet af Evangelisk Frikirkes Børn og Unge (EFBU).

Stor bredde

Vi har været ude og lave events 45 gange, været på Sommerstævnet i Lindenborg, Himmelske dage i København, deltaget på BMK og meget mere. Vi har startet et samarbejde op med Blå Kors og deres Familie Netværk, hvor vi i 2022 besøgte seks af dem og håber at komme ud til mange flere i år. Uden at have talt nøjagtigt op har mere end 1000 børn været forbi bussen i årets løb, mange af dem sammen med deres forældre eller bedsteforældre. Så når jeg kigger tilbage, er det med smil på læben og glæde i hjertet over at få lov at være med på Guds projekt.

Tro på Fremtiden

Noget af det, jeg brænder mest for i dette projekt, er at se troen rejse sig de steder, vi besøger. Jeg drømmer om, at alle kirker har et arbejde, der rækker ud til børn og unge og giver dem og deres familier en let adgang ind i en lokal menighed. I flere tilfælde har jeg været ude steder, hvor der ikke kommer børn i kirken til hverdag, og hvor gennemsnitsalderen er godt over det punkt, hvor det er sandsynligt, at der kommer småfolk den vej. - Hvad gør man så, og er det overhovedet muligt at starte et børnearbejde op, uden der er børnefamilier i kirken? Jeg siger JA ... Det er klart lettere at samle børnefamilier til gudstjeneste, hvis der er andre med børn, men en

Børneklub er ikke afhængig af, at kirken selv har børn. Min erfaring er, at mange børn efterspørger et fristed at komme, hvor det ikke handler om sport og konkurrence, eller om at de skal blive bedre til noget fra gang til gang, men bare et sted hvor de kan komme, som de er og være med til lidt forskellige aktiviteter. Men mest af alt møde nogle voksne som vil dem og som har tid til at være nærværende. Aabenraa er et godt eksempel.

Aabenraa

Børnebussen har sidste år været i Aabenraa to gange i en menighed, som drømmer om at få et børnearbejde op at stå igen. Første besøg i november var lidt kaotisk, men da vi var der igen midt i december og var flyttet ned på torvet i byen med et Julegave Værksted, havde vi den mest fantastiske dag. Mere end 40 børn var indenom bussen og lavede julegaver, og mange flere var forbi udenfor og fik risalamande eller kaffe og saftevand.

Da vi bagefter satte os i kirkens café for at evaluere, kunne jeg se troen vokse i ledernes øjne. En tro på at de kan nå ud til byens børn.

Højt humør i bussen

Armene i vejret

Hjemturen var dagens mest udfordrende opgave, for det er svært at køre bus med begge arme oppe i vejret. Jeg var så begejstret helt ind i hjertet over at se troens ild brænde i deres hjerter for byens børn, så det var ved at boble over. Jeg ringede til flere på hjemturen, for jeg måtte bare dele min begejstring med andre. Nu hvor jeg skriver det her, kan jeg mærke, at det stadig bobler indeni. Halleluja kan jeg vist godt lige smide ind her!

Tilbage med Kidz Zone

I januar var vi igen i Aabenraa dog uden bussen. Her havde vi - 14 børn og nogle voksne fra Vestermarkskirken i Grindsted – pakket kirkens Kids Fun udstyr i biler og trailere for at lave Kidz Zone.

Det er et par timer, hvor kirken bliver omdannet til et minilegeland afsluttende med et show, der peger hen på Jesus, gennem leg, drama og sange. Det blev en rigtig god eftermiddag, hvor vi tog noget af det, vi er gode til i Grindsted og gjorde det et andet sted. Aabenraa stod for forplejning og kiggede os over skulderen for at se, hvordan vi gjorde det. I marts skal vi afsted igen med vores udstyr fra Grindsted. Denne gang bliver det mere med sidemands oplæring af de lokale fra Aabenraa, så de bliver klædt på til at køre det videre selv. Der kom 25 børn foruden forældre til det første arrangement og drømmen er, at de kan få startet en børneklub op for en del af disse børn ud over foråret.

Fantastisk at opleve hvordan troen kan rejse sig i menneskers hjerter og få et nyt arbejde til at opstå. Vær med til at bede for menigheden og ikke mindst de børn, der allerede har været forbi, at det må blive starten på noget godt.