Det er tid til at plante

I sidste nummer af Magasinet kunne man i disse spalter lade sig udfordre af spørgsmålet: ”Lyder Guds kald iblandt os?” I forlængelse af dette lyder spørgsmålet: Hvem hører Guds kald til at plante nyt?

Vigtige beslutninger i Missionsforbundet

Lige nu er foråret over os. Det betyder, at det er tid til at så og at plante. Hvis ingen sår og ingen planter, vil intet blive høstet. Sådan er det også i den åndelige verden. Der er en tid til at så og en tid til at høste. En tid til at plante, og en tid til at nyde frugterne af det, der blev plantet.

I Missionsforbundet har vi besluttet os for, at vi vil være en bevægelse, der vander og gøder det gamle og samtidig planter noget nyt.

Vi vander og gøder det eksisterende

Vi vander og gøder gamle etablerede menigheder gennem VITAL-processen. Nogle steder falder det i god jord og forårsager nye skud og nye spirer, nye tanker og nye initiativer i menigheden. Som et udtryk for dette beskrev Svend Vestergaard i sidste nummer af Magasinet tankerne bag nyt kirkebyggeri i Haderslev på følgende måde: ”Ideen med det nye sted er at kunne udvikle os til den kirke, vi beskrev for hinanden gennem Vital-processen”.

Med Vital har vi et redskab til revitalisering og fornyelse af de etablerede menigheder, et redskab der er som vand og gødning for de gamle planter.

Vi planter noget nyt

Men vi vil ikke kun pleje de gamle planter. Samtidig som vi vander og gøder det, der blev plantet for mange år siden, vil vi også plante noget nyt. Siden 2015 har vi båret på visionen om nye trosfællesskaber og menighedsplantninger. Det målbare er en vision om at være i gang på fem nye steder inden udgangen af 2022. Foreløbig er det blevet til tre steder, Nørresundby, Egebjerg og Billund. Guds rige kan dog ikke gøres op i matematik. Så vi mangler ikke bare to. Vi mangler at plante evangeliet rigtig mange steder i vores land. Det kalder Gud os til.

Hvem hører kaldet til at pløje, plante, og opdyrke ny jord? Hvem vil starte et lille nyt trosfællesskab og være en del af et team, hvor I gør det sammen? Er det dig, Gud kalder til denne tjeneste?

Hvem hører kaldet til at pløje og at plante, at opdyrke ny jord? Hvem vil gå i tro på Guds ledelse? Hvem vil starte et lille nyt trosfællesskab? Hvem vil være en del af et team, der gør det sammen? Er det dig, Gud kalder til denne tjeneste?

Kirkeplanterteamet

Det nationale kirkeplanterteam, som er en fokusgruppe under Vision 2022 står klar til at vejlede og støtte. Ligesom vi i Missionsforbundet har Vital-processen som et redskab til at gøde og vande det etablerede har vi også en proces, kaldet menighedsplanterpakken, til at støtte arbejdet med at plante nye trosfællesskaber og nye menigheder. Tag gerne kontakt til os for at høre mere om dette, for sammen vil vi plante evangeliet på nye steder i Danmark.