Kan Evangelisk Frikirke Danmark blive et dreamteam

Svend Jensen, præst i Haderslev, taler om vigtigheden af at kunne drømme

Det indholdsrige og velbesøgte Lederforum ‘23 i Aarhus i slutningen af januar gav meget stof til eftertanke. Et af dagens emner tog udgangspunkt i de drømmekort, der blev udfyldt på Sommerstævnet 2022.

Tovholdere på denne inspirerende del af dagen var Rikke Obasi, Ruth Cilwik Andersen, begge fra landsledelsen og Svend Vestergaard Jensen, præst i Haderslev.

Før vi blev sat til at tale sammen i forskellige kreative opsætninger, havde Svend et inspirationsoplæg, der begyndte med et spørgsmål, som han også selv havde nogle svar på: Hvorfor skal vi bruge tid på at drømme – er det ikke bare tidsspilde og dagdrømmeri?

Det skal vi:

Fordi et folk uden drømme/syner dør. Ordsp. 29,18

Fordi drømmen tænder håbet, motivationen og livslysten i os.

Fordi drømme er noget, Gud giver os, og som vi skal dele.

Tænk engang

Hvad ville der være sket, hvis ikke Josef i Ægypten havde haft sin drøm (om de fede og magre år) og brugt den til at navigere efter? Eller hvis ikke Josef, ’far’ til Jesus havde kunnet drømme og følge dem for at beskytte sin familie? Eller hvis ikke Peter, der så dugen med alt det, han troede, var urent, havde ladet sig påvirke til at besøge Cornelius’ hus?

I have a dream

"I have a dream that one day this nation will rise up and live out the true meaning of its creed: We hold these truths to be selfevident, that all men are created equal.”

Med inspiration fra Martin Luther King kunne vi vel sige:

Jeg har en drøm om, at ’vi som kirkesamfund’ en dag vil rejse os og udleve den sande betydning af vores trosbekendelse: “Vi anser det for at være selvindlysende, at alle mennesker er skabt lige.” Matin Luther King delte drømmen den dag men vidste godt, at den ikke blev virkelig med én gangs proklamation. Det bliver den heller ikke for os.

Når en drøm får vinger

Hvorfor satte hans drøm ild til, motiverede og skabte fælles fodslag i den gruppe, han talte til? Fordi han sagde noget, ingen havde hørt før? Næh. Fordi han fremlagde en plan? Næh. Fordi han havde magt? Næh. Drømmen fik vinger, fordi den ramte ind i en fællesnævner, et fælles behov, en fælles oplevelse hos dem, der hørte den. Uden den samhørighed på tværs af mange meninger, der sikkert også på det tidspunkt var blandt hans tilhører, så tror jeg ikke, det var blevet andet end en tale i rækken. En mands dagdrømme.

Vores drøm

I dag kan vi som fællesskab blive mødt af en drøm/ et syn givet af Gud. Lander den drøm ind i en forståelse af et fælles behov, en fælles nød, hos os, der er EFD? Har vi en fællesnævner som de, der hørte Martin Luther King, havde? Og er vi villige til at lægge noget af vores egen bekvemmelighed, vores forståelse af vores egen unikhed ned, for at lade os rive med af en fælles drøm? Det hjerte, drømmen lander i, er afgørende for, om det bliver mere end en god tale. Præcis som den her eftermiddag afhænger af mere end de, der leder den.

Læs videre i næste udgave af Eftertryk, hvad vores fælles drømme går ud på...