Lad drømmen leve

Bærer du på en drøm? Ikke sådan en mystisk sammenblanding af alt muligt mærkeligt, som man kan opleve, når man sover. Men en drøm om noget, som Gud har lagt ned i dit hjerte. En drøm hvor Gud spiller en vigtig rolle i opfyldelsen af drømmen. Bærer du på sådan en drøm, så lad drømmen leve.

Glem nytårsforsætterne

Omkring nytår er der mange, der drømmer om forandring i livet. Det bliver til en række nytårsforsætter om alt det gode, man vil gøre for at få et bedre liv. I de fleste tilfælde sker der ikke den store forandring. Et stykke inde i det nye år viser det sig, at alt er ved det gamle. Evnerne eller viljen til at skabe den ønskede forandring var ikke til stede. Det hele var afhængig af dig. Men fortvivl ikke. Glem bare sådanne nytårsforsætter, og bevæg dig i stedet ud ad en vej, hvor alt ikke afhænger af dig. En vej hvor Gud får plads til at være den kreative forandringsskaber.

Gud giver drømme

Gud gav Josef en drøm, som ledte ham til Ægypten.

Gud gav apostlen Peter et syn - en drøm - som ledte ham til romeren Cornelius´ hus.

Gud gav Paulus en drøm, som førte ham til Makedonien.

Gud giver fortsat drømme til mennesker, der søger ham.

De drømme, Gud giver, handler om det Gud vil gøre. Drømme, der kommer fra Gud, udtrykker hans vilje. Drømmenes opfyldelse fremmer hans rige. Lad derfor den drøm, som Gud har givet dig, få lov at leve og udfoldes i det nye år.

Husker du sommerens drøm?

Da vi sidste sommer på Sommerstævnet markerede kirkesamfundets nye navn, fik alle mulighed for at skrive en drøm for kirkesamfundets fremtid på et postkort. Til de af jer, der var til stede: Husker du, hvad du skrev på kortet? Hvad var din drøm? Lad drømmen leve.

Når vi i slutningen af januar mødes til Lederforum ´23, vil vi tage fat i det, der i sommer blev skrevet på de mange kort. Sammen vil vi forsøge at få øje på, hvilke drømme Gud har lagt ned i vores fællesskab.

Fra drøm til virkelighed

Drømme kan forblive drømme. Men sådan behøver det ikke at gå. Når det gælder de drømme Gud har lagt ned i os, findes der en vej fra drøm til virkelighed. Det er bønnens og handlingens vej. Gør drømmene til bønner, så kan Gud gøre bønnerne til virkelighed. Lad os vove at drømme. Og lad os sammen give drømmene liv ved at bære dem tilbage til ham, der gav os dem. Lad os bede og handle på det, han har vist os.

Har Gud givet dig drømme, som du skal holde fast i?

Hvad vil du gøre for at holde liv i drømmen?

Er tiden inde til at dele dine drømme med andre?