MODKULTUR til samfundets apati og ligegyldighed over for hinanden

Magasinet tager for tiden pulsen på Missionsforbundets lokale kirker og spørger ind til, hvad de håber for deres by – og hvad de kan gøre for at indfri noget af det håb. Hver måned spørger vi en ny lokal menighed, denne gang Frederiksværk

Nogle vil måske kunne huske Frederiksværk fra TV-serien, Sommer, som i starten af hvert afsnit viste nærværende billede. Serien blev sendt i 2008.

Beliggenhed

Frederiksværk ligger i et naturskønt område i det nordlige Sjælland omgivet af Kattegat og Roskilde Fjord og med Danmarks største sø Arresø på den tredje side. Byen ligger under én times kørsel fra København.

Fra Jernstøberi til Frikirke

Frederiksværk er en tung industriby mest kendt for Det Danske Stålvalseværk, som nu er delt op i andre virksomheder, der stadig beskæftiger sig med stålproduktion. Her har tidligere også været en virksomhed kaldet De forenede Jernstøberier og netop i den tidligere administrationsbygning for denne virksomhed på Havnevej 15 finder du Frikirken Salem.

Ny præst

Den 1. februar i år blev Bo Nicolai Skov ansat som ny præst. Bo er 31 år, og med hans ansættelse vil vi gerne skabe et øget fokus på de næste generationer.

Frikirken Salem befinder sig på mange områder i et skæringspunkt, og vi håber på en fremtid, hvor Guds rige må blomstre frem i Frederiksværk. For der er ikke så mange unge, der kommer i kirke, her i byen.

Hvor erkendelsen af sandheden stopper, begynder drømmene.

Vi drømmer

• Vi drømmer om at kunne være kirke for en ny generation.

• Vi drømmer om at kunne være en kontaktflade for mennesker, der søger Guds rige – også de unge og børnefamilierne.

• Vi drømmer om at starte en børneklub op og om at der må komme nye ledere til at genopstarte spejderarbejdet, der har betyder så meget for mange i byen.

• Vi drømmer om, at vi igen må få et aktivt miljø for unge med teenageklub og ungdomsmøder.

• Vi drømmer om barnegråd i gudstjenesten, blandet med lugten af alkohol, fra dem der normalt ikke finder deres vej til kirken.

• Vi drømmer om en levende kirke af byens lokale aktive mennesker, hvor man mødes på tværs af generationer.

• Vi drømmer om at være modkultur til samfundets apati og ligegyldighed over for hinanden.

Håbet er at der i alt det her må opstå et medejerskab hos byens borgere, for Guds rige. Og at vi som kirke kan bære ansvaret på en god måde, ved at være discipelskabere, ligesom vores største forbillede og vores mester – Jesus – var og stadig er.

Invitation

Vores drøm er også at tiltrække unge par og familier fra alle dele af kirkelivet i Danmark, så de får lyst til at flytte til Halsnæs og sammen med Frikirken Salem bygge videre på den 100-årige tradition med at der er en Frikirke i byen.

Det er lidt som en menighedsplantning, at skabe et helt nyt fællesskab i de fysiske rammer, der er lige nu. Så kom og drøm sammen med os og være med til at skabe nyt.

”Håbets Gud fylde jer med al glæde og fred i troen, så at I bliver rige i håbet ved Helligåndens kraft!”

Det håb, Paulus her skriver om i Romerbrevet 13, er også det håb vi, som kristent fællesskab, ønsker at dele med vores medmennesker i vores lokalsamfund. Men der er brug for forbøn og at de rigtige døre må åbne sig på de rigtige tidspunkter. Der er brug for styrke til os, der bærer håbet og drømmene i os.